Sve što treba da znate o vodilici i lancu motorne testere
Objavio
Tamara
On октобар 18, 2022
Коментари су искључени на Sve što treba da znate o vodilici i lancu motorne testere
Vodilica i lanac su vitalni delovi svake motorne testere i pored samog održavanja mašine, neophodno je voditi računa i o njima. Iskrivljena vodilica može dovesti do ozbiljnih problema, a tup lanac može u mnogome otežati sam postupak sečenja.
Kako prepoznati istrošenu vodilicu na testeri?
Postoji par parametara na osnovu kojih možete prepoznati kada je pravo vreme za zamenu vodilice.
- Ako vam je potrebno duplo više vremena da obavite isti posao, a lanac je oštar, vrlo je moguće da je vodilica istrošena.
- Vizuelnom inspekcijom možete uočiti vidljiva oštećenja, kao što su neravnine na delu gde naleže lanac, udubljenja ili je pak vodilica uvijena.
- Drugi način za proveru jeste da pomerite lanac levo-desno i ukoliko lanac ima lufta kada ga pomerate, vodilica je zrela za zamenu.
Zategnite lanac i ravnim predmetom, kao što je olovka ili lenjir, pritisnite lanac bočno i ukoliko lenjir dodiruje vodilicu, spremna je za zamenu.
Primer istrošene vodilice
Odabir adekvatne vodilice
Neophodno je da znate dimenzije vodilice kako biste kupili odgovarajuću zamensku.
Dužina vodilice veoma je bitna u samom funkcionisanju motorne testere pri sečenju. Neophodno je da izmerite dužinu mača dok je na testeri, od dekle do vrha. Na nekim mačevima postoje ispisane dimenzije na dnu, što u mnogome olakšava odabir. Pored dužine vodilice, jako je važno da znate korak lanca i širinu unutrašnjeg zuba, a o tome ćemo pisati u nastavku teksta.
Da li se može montirati kraća/duža vodilica? Odgovor je i da i ne. Dužina vodilice utiče na samo ponašanje motorne testere, kao i na njenu snagu. Ukoliko se stavi kraća vodilica, testera će raditi kao da ima više snage, a ukoliko se stavi duža, radiće suprotno – kao da ima manje snage. Za kućnu upotrebu preporučujemo da koristite dužinu vodilice koju je proizvođač preporučio.
Postupak zamene vodilice možete pročitati u ovom tekstu.
Održavanje vodilice
Kao što smo već rekli, veoma je bitno voditi računa o vodilici. Redovno održavanje, kao i za svaki drugi alat, produžava životni vek i istrajnost, a isto tako i zadržava efikasnost na zadovoljavajućem nivou. Pišemo vam par saveta sa kojima ćete sprečiti prevremeno habanje vodilice.
Da bi se vodilica ravnomerno trošila sa obe strane, nakon par oštrenja lanca, krenite mač za 180 stepeni. Ako se pitate zašto, evo i odgovora. Neminovno je da se donji deo više troši zbog trenja i pritiska prilikom sečenja, pa je zbog toga neophodno okrenuti mač.
Redovno čistite žleb vodilice. Skinite lanac, očistite i izvadite svu prljavštinu koja se nakupila tokom sečenja u žlebu.
Tokom korišćenja, moguće je da se naprave oštre ivice. Da biste izbegli povrede, savetujemo da povremeno isturpijate vodilicu i time uklonili neravnine. Ovaj postupak možete obaviti običnom ravnom turpijom, a postoji i namenski alat koji vam i mi preporučujemo jer se njime postižu najbolji rezultati.
Ovaj alat vam omogućava ravnomerno turpijanje sa svih strana vodilice. Prislonite turpiju sa jedne strane i jednakim pokretima duž mača turpijajte dok ne uklonite neravnine. Isto uradite i sa druge strane, a kad ovo uradite, izravnajte i sa gornje strane.
Osnove pravilnog održavanja lanca
Pre svega, veoma je bitno da izaberete lanac koji je preporučen od strane proizvođača. Kao što smo rekli da je održavanje vodilice veoma bitno, tako je i održavanje lanca od velikog značaja.
Lanac mora biti pravilno zategnut. Jedno od glavnih pravila jeste da je lanac uvek adekvatno zategnut jer nepravilno zategnut ili previše otpušten lanac jedan je od najčešćih uzroka problema sa motornom testerom. Važno je da napomenemo da nikada ne zatežete lanac odmah nakon rezanja jer se može skratiti kada se ohladi i time dovesti do pretegnutosti!!! Pravilno zategnut lanac je u kontaktu sa donjom stranom vodilice, ali se može lako povući oko vodilice rukom.
Lanac mora biti pravilno podmazan i poželjno je da proverite i dospete ulje svaki put kad a sipate i gorivo. Nikada se ne sme koristiti staro ulje ili ulje iz motora, već isključivo lancol.
Lanac mora biti adekvatno naoštren. Pravilno naoštren i redovno održavan lanac doprinosi laganom obavljanju posla, dok u suprotnom dolazi do bržeg trošenja i zamora.
Dubina reza je izuzetno važna za bolje performanse testere, kao i za sigurnost. Možete koristiti alat za merenje dubine oštrenja – šablon i ravnu turpiju i time podesiti. Neophodno je svaka tri ili četiri oštrenja proveriti i dubinu reza.
Prepoznajte istrošen i tup lanac
Vremenom, tokom korišćenja smanjuje se oštrina lanca i to može dovesti do veće potrošnje goriva i umora. Neki od pokazatelja da je lanac tup su:
Lanac proizvodi dim, sasvim je jasan znak da je tup i zreo za oštrenje.
Kada je lanac oštar, on lako ulazi u drvo dok se seče, a kada je tup potrebno je da vršite pritisak na testeru ili da dajete više gasa nego inače. Ukoliko primetite da vam se ovo dešava, proverite stanje lanca.
Na osnovu zvuka isto se može utvrditi da li je lanac dobar ili ne. Ukoliko zvecka i poskakuje dok sečete, otežava vam precizno sečenje, znaci su je vreme za proveru lanca, ali i žleba vodilice.
Dok sečete, testera ne sme da vuče u stranu. Čim primetite da vuče u stranu, proverite stanje reznih zuba i naoštrite lanac.
Primer istrošenog lanca
Zamena lanca ili oštrenje
Vizuelnom inspekcijom dobićete najbolji uvid u stanje lanca. Ukoliko ne postoje fizička oštećenja na reznim zubima, tada je dovoljno samo ga adekvatno naoštriti i spremiti za dalji rad. Ipak, ukoliko primetite da postoje fizički nedostaci i da su rezni zubi izuzetno oštećeni ili istrošeni, potrebno je lanac zameniti novim.
Važno je napomenuti da prilikom sečenja vodite računa da vrhom vodilice ne udarite o zemlju ili pak kamenu, beton ili metal jer se time dodatno oštećuje lanac, kao i vodilica. U slučaju da se ipak ovo desi, najbolje je tako oštećen lanac zameniti novih.
Ukoliko vas zanima kako da odaberete pravi lanac za vašu motornu testeru, pročitajte ovde.
Kako biste sebi olakšali rad i posao sa motornom testerom, veoma je važno da je redovno održavate i da redovno proveravate stanje vodilice i samog lanca. Time ćete sebi uštedi kako vreme i zdravlje, tako i novac.